followers

busuk.org

Khamis, 5 Januari 2012

Haiwan juga berhak disayangi


Assalamualaikum..
Kali ini gua nak kongsikan cerita berkenaan haiwan peliharaan.
Tentu ada diantara korang yang menggemari dan memiliki haiwan peliharaan sendiri bukan?
 Haaa..bagus..! ada jugak yang mengaku..hehehe..
Mungkin ada yang suka pelihara kucing,burung,hamster,monyet,lembu,ataupun arnab. Gua tahu korang memang sayang, Tidak dinafikan ada sesetengah orang menjadikan haiwan peliharaan seperti sahabat baik mereka. macam gua, gua sayang pada kucing, pernah beberapa kali gua menangis bila kucing kesayangan gua mati.

Dan salah satu kenangan yang gua takkan lupa seumur hidup gua, apabila seekor kucing kesayangan gua yang sedang sakit dan 'Nazak' pada ketika itu tidak mati sehinggalah gua sampai ke rumah dan akhirnya kucing itu menghembuskan nafas terakhir di pangkuan gua,tak sampai seminit gua sampai ke rumah. masa tu gua tinggal di bandar apabila mendapat panggilan dari makcik gua yang mengatakan kucing gua sudah dua hari sakit dan mungkin akan mati. Dalam perjalanan balik ke kampung,gua berdoa dan berharap supaya paling tidak pun gua sempat berjumpa dengan kucing gua itu.Alhamdulillah kami sempat berjumpa walau tak sampai seminit.

"Si Comey" kucing gua sekarang
Ketahuilah bahawa haiwan juga mampu memberikan tindakbalas yang luarbiasa jika kita menyayanginya.
satu fakta yang menarik mengenai haiwan peliharaan yang korang kena tahu bahawa, dia akan tahu dan kenal siapa tuannya dan mampu memahami kehendak atau perintah tuannya.

Tapi ada juga yang menganggap makhluk itu tidak penting, Dan disebabkan itu, ada yang secara tidak sedar menganiaya dan berlaku kejam terhadap makhluk itu.
Jangan!! haiwan juga makhluk Allah seperti kita. Haiwan juga berhak disayangi.
Jangan pandang remeh hal ini kerana Islam sendiri tidak pernah memandang remeh terhadap tanggungjawab dan hak terhadap haiwan. dan setiap makhluk di muka bumi ini diberikan peruntukan hak yang sangat adil.

Contoh yang terbaik adalah Rasulullah s.a.w dalam memuliakan dan menyayangi haiwan. Baginda sama sekali melarang penganiayaan dan kekejaman terhadap haiwan. Malah baginda sendiri menunjukkan kasih sayang terhadap makhluk tersebut. Seperti dalam satu riwayat yang diceritakan, pernah suatu ketika baginda sanggup menggunting sebahagian serbannya kerana tidak sampai hati untuk mengejutkan seekor kucing yang sedang tidur di atas serban tersebut. Begitulah mulianya hati baginda. walaupun kucing hanyalah seekor haiwan, tetapi baginda tahu bahawa ia berhak disayangi kerana haiwan juga adalah makhluk ciptaan tuhan.

Oleh itu, sayangilah haiwan peliharaan dan yang paling penting jangan sesekali menganiaya dan kejam terhadap haiwan kerana haiwan juga berhak disayangi. Wassalam.

<Sharing is Caring>

Tiada ulasan: